خرید فلنج های مربعی و گرد

فروش و توزیع انواع فلنج های مربعی و گرد

تماس با ما

تماس با ما

جهت خرید فلنج های مربعی و گردبا ما تماس بگیرید

آدرس : خیابان سعدی جنوبی خیابان امیر كبیر كوچه ناظم الاطبا ء شمالی پاساژ تهران پلاك ۱۲۴ تلفن : ۱۰ خط سانترال ۰۲۱۳۶۶۱۳۲۹۶ فكس :۰۲۱۳۳۹۵۹۵۳۵ همراه :۰۹۱۲۳۴۳۵۰۰۷ همراه :۰۹۱۲۹۲۲۸۹۱۹ صفحه اینستاگرام ما

انواع فلنج
فلنج ها براي اتصال شيرها، لوله ها، پمپ ها و ساير تجهيزات براي ساخت سيستم لوله کشي استفاده مي شوند. به طور معمول فلنج ها جوش داده شده يا رزوه مي شوند و دو فلنج با پيچ کردن آنها با واشر به يکديگر متصل مي شوند تا آب بندي ايجاد کنند که دسترسي آسان به سيستم لوله کشي را فراهم مي کند. اين فلنج ها در انواع مختلف از جمله فلنج هاي لغزنده، فلنج هاي گردن جوش، فلنج هاي کور و فلنج هاي جوش سوکت و … موجود مي باشند.

لغزش بر روي فلنج

Slip on Flange اساساً حلقه اي است که روي انتهاي لوله قرار مي گيرد، با يک صفحه فلنج که از انتهاي لوله با فاصله کافي براي اعمال يک مهره جوش داده شده به قطر داخلي امتداد دارد. همانطور که از نام آن پيداست اين فلنج ها روي يک لوله مي لغزند و از اين رو به نام فلنج هاي لغزشي شناخته مي شوند. فلنج لغزنده به نام فلنج SO نيز شناخته مي شود. اين نوعي فلنج است که کمي بزرگتر از لوله است و روي لوله مي لغزد و طراحي داخلي دارد. از آنجايي که ابعاد داخلي فلنج کمي بزرگتر از ابعاد خارجي لوله است، بالا و پايين فلنج را مي توان با جوش فيله فلنج SO به طور مستقيم به تجهيزات يا لوله متصل کرد. براي وارد کردن لوله به سوراخ داخلي فلنج استفاده مي شود. فلنج هاي لوله لغزنده با صورت برجسته يا صاف استفاده مي شود. فلنج هاي Slip-On يک انتخاب مناسب براي کاربردهاي کم فشار هستند. فلنج در بسياري از خطوط لوله سيال بيش از حد مورد استفاده قرار مي گيرد.

فلنج گردن جوش

انواع فلنج فلنج گردن جوش نيز به عنوان فلنج توپي مخروطي يا فلنج توپي بالا شناخته مي شود. فلنج گردن جوش (فلنج WN) داراي گردني است که مي تواند کشش لوله را حرکت دهد و در نتيجه فشار جمع شده در پايين فلنج را کاهش دهد. با خطوط لوله اي که در دماهاي بالا يا پايين کار مي کنند و فشار بالا را تحمل مي کنند سازگار است. فلنج هاي گردن جوش به راحتي در انتهاي مخروطي طولاني قابل شناسايي هستند که به آرامي از ضخامت ديواره از لوله يا اتصالات عبور مي کند. توپي مخروطي طولاني، محافظ قابل توجهي را براي استفاده در کاربردهاي متعدد شامل فشار بالا، دماي زير صفر و/يا دماي بالا فراهم مي کند. فلنج گردن جوش شامل يک اتصال دايره اي با لبه بيرون زده در اطراف محيط است. فلنج گردن جوش با موفقيت در فشارهاي تا ۵۰۰۰ psi استفاده شده است.

فلنج هاي جوش سوکت

فلنج هاي جوش سوکت فقط از بيرون توسط يک جوش فيله متصل مي شوند و اغلب براي خدمات مهم توصيه نمي شوند. اينها بيشتر براي خطوط با سوراخ کوچک استفاده مي شود. استحکام ساکن آنها معادل فلنج هاي Slip On است، اما مقاومت خستگي آنها ۵۰ درصد بيشتر از فلنج هاي Slip On با دو جوش است. براي اين نوع فلنج ها، ضخامت لوله اتصال بايد براي اطمينان از طول سوراخ مناسب تعريف شود. قبل از جوشکاري، بايد يک شکاف در فلنج جوش سوکت بين فلنج يا فيت و لوله ايجاد شود. هدف از فاصله پايين جوش سوکت به طور کلي به حداقل رساندن فشار باقيمانده در ريشه جوش است که ممکن است در طول انجماد فلز جوش رخ دهد. نقطه ضعف فلنج جوش سوکت فضاي مناسبي است که بايد ساخته شود. ترک بين لوله و فلنج مي تواند باعث ايجاد مشکلات خوردگي توسط محصولات خورنده و بيشتر در سيستم هاي لوله فولادي استیل شود. اين فلنج در برخي از فرآيندها مجاز نيست. همچنين براي اين فلنج، آن اصل هميشه بايد ابتدا توسط يک لوله و سپس به سادگي توسط يک اتصال جوش داده شود.

فلنج هاي کور

انواع فلنج فلنج هاي کور بدون سوراخ توليد مي شوند و براي خالي کردن انتهاي لوله ها، شيرها و دهانه مخازن تحت فشار استفاده مي شوند. از نظر فشار داخلي و بارگذاري پيچ و مهره، پرتنش ترين انواع فلنج، فلنج هاي کور هستند، به خصوص در اندازه هاي بزرگتر. با اين وجود، بيشتر اين فشارها از نوع خمشي در نزديکي مرکز هستند و از آنجايي که قطر داخلي استانداردي وجود ندارد، اين فلنج ها براي سيستم هاي دمايي با فشار بالاتر ايده آل هستند. عملکرد اين فلنج ها انسداد بخشي از لوله يا نازل روي ظرفي است که استفاده نمي شود. نازل اغلب با يک فلنج کور براي بررسي فشار در يک کارخانه يا صرفاً به اين دليل که مصرف کننده به تمام نازل هايي که روي مخزن ارائه شده است نياز ندارد، خالي مي شود.

فلنج کور عينکي

پرده هاي عينک معمولاً براي تقسيم دائمي استفاده مي شوند
شبکه هاي لوله ng يا به سادگي براي اتصال به يکديگر. Spectacle Blind يک صفحه فولادي است که به دو صفحه با ضخامت معين بريده شده است.

اين دو ديسک توسط قسمتي از فولاد شبيه به تکه عينک روي دماغه به يکديگر متصل مي شوند. اين نام از اين واقعيت گرفته شده است که اين مجموعه شبيه عينک يا عينک است. يکي از ديسک ها يک صفحه جامد است، در حالي که ديگري حلقه اي است که قطر داخلي آن معادل قطر فلنج است. پرده هاي عينک در سازه هايي استفاده مي شود که بايد به طور منظم از ساير تاسيسات جدا شوند. Spectacle Blind معمولاً در موقعيت “باز” ??نصب مي شود تا جريان از طريق لوله امکان پذير باشد. اگر Spectacle Blind در موقعيت “بسته” چرخانده شود، لوله خالي مي شود و هيچ جرياني امکان پذير نيست.

فلنج هاي مفصلي

انواع فلنج هنگامي که لوله از مواد گران قيمت ساخته شده باشد، از فلنج هاي اتصال لبه با انتهاي خرد استفاده مي شود. به عنوان مثال، فلنج فولاد کربني را مي توان به سيستم لوله فولادي ضد زنگ اضافه کرد زيرا فلنج با ماده موجود در لوله تماس پيدا نمي کند. انتهاي خرد شده به لوله جوش داده مي شود و فلنج ها شل مي مانند. شعاع داخلي اين فلنج ها لبه اي اريب است تا شعاع انتهايي را پاک کند. فلنج هاي مفصل لبه تقريباً شبيه فلنج Slip On هستند، به جز شعاع در تقاطع سطح فلنج و سوراخ براي قرار دادن بخش فلنجي انتهاي Stub. توانايي آن‌ها در نگه‌داشتن فشار نسبت به فلنج‌هاي Slip On کمي قوي‌تر است، و عمر خستگي مجموعه تنها يک دهم فلنج‌هاي Weld Neck است. از اين رو فلنج مشترک لبه در کاربردهاي کم فشار و غير بحراني استفاده مي شود.

کاهش فلنج ها

فلنج هاي کاهنده براي زماني طراحي شده اند که اندازه لوله تغيير کند. فلنج (ابعاد) عمدتاً با اندازه لوله بزرگتر (NPT) مطابقت دارد اما داراي سوراخ کوچکتر مطابق با اندازه لوله کوچکتر (NPT) است. اين فلنج ها عموماً در فلنج هاي گردني هستند که کور، لغزنده، رزوه اي و جوشي هستند. آنها در تمام کلاس هاي فشار موجود هستند و يک جايگزين عالي براي اتصال دو اندازه مختلف لوله هستند. اگر يک تغيير غيرمنتظره مانند پمپ باعث ايجاد تلاطم غير ضروري شود، نبايد از اين نوع فلنج استفاده شود.

طراحي شده براي استفاده در سيستم لوله کشي با قطرهاي متغير. فلنج کاهشي از يک فلنج با قطر يک مشخص با سوراخي با قطر مجزا و کوچکتر تشکيل شده است. فلنج اندازه لوله بزرگتر به جز ابعاد سوراخ و توپي را دارد. فلنج هاي کاهنده با جوش، چسباندن يا بستن فلنج هاي هم اندازه که با قطعات اتصال مختلف عرضه مي شوند، متصل مي شوند.

فلنج هاي رزوه اي

فلنج‌هاي رزوه‌دار تقريباً شبيه فلنج‌هاي Slip-On هستند، اما تفاوت اصلي اين است که فلنج رزوه‌دار براي مطابقت با قطر داخلي يک لوله خاص، سوراخ شده است. فلنج رزوه‌دار نوعي فلنج است که داراي رزوه‌هاي لوله مخروطي در سوراخ آن است که مطابق با ASME B1.20.1 است و مي‌تواند در سيستم‌هاي لوله‌کشي که امکان جوش دادن فلنج بر روي لوله امکان‌پذير نيست، مانند مناطق بسيار انفجاري که جوشکاري مي‌تواند خطر بالقوه را ايجاد کند، استفاده شود. فلنج رزوه اي بر روي لوله اي ثابت مي شود که داراي رزوه هاي اضافي به لوله مخروطي است لوله گالوانيزه و چدني معمولاً با فلنج هاي رزوه اي استفاده مي شوند. در سيستم هاي فشار بسيار بالا و براي قطرهاي کوچک مي توان از فلنج هاي رزوه اي استفاده کرد و مزيت اصلي آنها نصب بدون جوشکاري است.

فلنج هاي مربعي

انواع فلنج فلنج هاي مربعي مطابق با استانداردهاي JIS B2291/JIS F7806 ساخته شده اند. فلنج هاي مربعي اغلب براي اتصالات لوله به لوله و لوله به قطعات استفاده مي شود. آنها اغلب در خط سيستم هاي هيدروليک استفاده مي شوند که در آن عبور سيالات اتفاق مي افتد و از دو ماده فولاد و فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. مجموعه کاملي از فلنج هاي مربعي از اورينگ، پيچ و مهره، فلنج ماده (سمت سنگ زني) و فلنج نر (سمت تخت) تشکيل شده است. فلنج ماده به عنوان قسمت A فهرست شده است. قسمت B فلنج نر را مشخص مي کند. و مجموعه کامل AB است.

سه نوع فلنج مربعي تحت اين استاندارد وجود دارد: SHAB – مورد استفاده با پيچ هاي شش گوش شش گوش، اندازه بدنه فلنج بزرگتر، SSAB – مورد استفاده با پيچ درپوش سوکت، اندازه بدنه فلنج کوچکتر از SHAB، LSA – فقط طرف Oring، جريان داخلي L شکل.

فلنج هاي جوشي گردن بلند

در شرايط فشار بالا و دماي بالا (يا نوسان)، عمدتاً در صنعت نفت و گاز، از فلنج هاي گردني جوش داده شده بلند (اغلب به اختصار LWN) استفاده مي شود. گردن بلند لوله را به داخل فلنج هدايت مي کند و تقويتي را ارائه مي دهد که با فلنج گردني جوش داده شده استاندارد امکان پذير نيست. اين تقويت کننده براي ايمني سيستم هاي فشار قوي صنعتي، تجاري و حتي مسکوني کاملاً ضروري است. بر خلاف بسياري از انواع ديگر فلنج‌ها، گردن‌هاي جوش بلند هيچ سوراخ زماني ندارند. به طور معمول، فلنج هاي گردني جوش داده شده بلند با برش هاي مربعي براي جايگزيني لوله ساخته مي شوند و به لوله جوش داده نمي شوند.

فلنج با گردن جوش بلند عموماً لنگرهاي اصلي آب يا منابع گازي است که به شبکه بزرگتري از لوله‌ها پمپ مي‌شوند، مانند لوله‌هاي يک کارخانه يا يک ساختمان آپارتماني.
g

فلنج گسترش دهنده

فلنج منبسط کننده، که به عنوان EXPF شناخته مي شود، يک فلنج گردني جوش داده شده را نشان مي دهد، اما هاب تا اندازه بزرگتر (يک يا دو اندازه) گسترش مي يابد. اگر فضاي محدودي داريد يا فقط نياز به اتصال به قطر لوله وسيع‌تري داريد، مکان مناسبي براي تجهيزات، پمپ‌ها و دريچه‌ها فراهم مي‌کند. اندازه جمع و جور در مقايسه با فلنج گردن جوشکاري کاهنده که مي تواند استفاده از فلنج و کاهنده را حذف کند، باعث صرفه جويي در فضا مي شود. فلنج هاي اکسپندر نيز يک جايگزين مقرون به صرفه براي استفاده از فلنج گردن جوش کاهنده به طور جداگانه در نظر گرفته مي شوند. درجه بندي فشار و ابعاد مطابق با ANSI / ASME B16.5 است. فلنج اکسپندر داراي صورت برجسته است. نصب Expander Flange به يک جوش لب به لب نياز دارد.

بيل و حلقه اسپيسر فلنج

Spade و Ring Spacer Flange اساساً شبيه پرده هاي عينک هستند، با اين تفاوت که هر دو به هم متصل نيستند. پيک ها و اسپيسرها در سيستم هايي استفاده مي شوند که اغلب به تعمير و نگهداري نياز ندارند يا اغلب در برنامه هاي کاربردي با اندازه لوله هاي بزرگ استفاده مي شوند. بيل ها بسته به اندازه فلنج و سطح استرس مي توانند صدها پوند وزن داشته باشند. براي جلوگيري از وزن اضافي، اتصال فلنج به طور خاص نه براي Spectacle Blind، بلکه براي ۲ قسمت جداگانه انتخاب شده است. تعمير و نگهداري زياد سيستم لوله مي تواند دليل اصلي جايگزيني موقت رينگ اسپيسر با بيل باشد.

فلنج Weldo / فلنج Nipo

ترکيبي از weldolet، nipolet و Welding Neck فلنج است که به طور گسترده در صنعت لوله مانند weldolet يا nipolet براي اتصال شاخه ۹۰ درجه استفاده مي شود. در سمت لوله اجرا يک فلنج مانند ولدولت طراحي شده است و در طرف ديگر داراي اتصال فلنج است. اين بدان معناست که اتصال انشعاب در سمت لوله اجرا شده يک اتصال جوشي است. در Nipo Flange اتصال انشعاب در سمت لوله اجرا به صورت جوشکاري و از طرف ديگر داراي اتصال فلنج مي باشد.

فلنج هاي اوريفيس

انواع فلنج فلنج هاي اوريفيس به منظور اندازه گيري دبي مايعات يا گازها در خط لوله مربوطه با اريفيس متر استفاده مي شود. جفت فشار “Tapings”، عمدتا در ۲ طرف، به طور مستقيم در مقابل يکديگر، در فلنج دهانه ماشينکاري مي شوند. Orifice Flange Union بر اساس توصيه هاي انجمن گاز آمريکا (AGA)، ASME و انجمن بين المللي اتوماسيون (ISA) طراحي و توليد مي شود. فلنج اوريفيس در طيف گسترده اي از انواع زير موجود است: فلنج هاي دهانه جوش صورت برجسته، فلنج دهانه لغزشي صورت برجسته، فلنج هاي دهانه گردن جوش مشترک نوع حلقه، فلنج هاي دهانه شيري گوشه اي.

فلنج هاي شل

فلنج شل وسيله اي است که به انتهاي يک لوله جوش داده مي شود تا نيمي از کوپلينگ فلنجي ايجاد شود. اين جزء را مي توان از فولاد کربني يا فولاد ضد زنگ براي مطابقت با مشخصات مورد نظر، متشکل از آهنگري فولادي مسطح با سوراخ هاي پيچ در اطراف محيط و دهانه اي در مرکز به اندازه لوله که قرار است بر روي فلنج شل جوش داده شود، ساخته شود. . انواع فلنج هاي شل وجود دارد که براي استفاده از زانوها، شيرها و تقريباً هر نوع جزء خط لوله مناسب هستند.

فلنج کور High Hub

فلنج کور High Hub براي آب بندي انتهاي سازه هاي لوله استفاده مي شود. اين يک نوع صفحه دايره‌اي است که بدون نگه‌داشتن مرکزي، اما با تمام سوراخ‌هاي پيچ درست است. فلنج کور توپي بالا در اندازه‌ها و مواد مختلف موجود است و براي ايجاد نزديک‌کننده سازنده در انتهاي لوله‌ها، شيرها يا نازل‌ها استفاده مي‌شود. در صورت آب بندي، اين فلنج به شما اين امکان را مي دهد که به راحتي به خط دسترسي داشته باشيد. گاهي اوقات فلنج کور توپي بالا را مي توان به طور خاص ساخته يا ماشين کاري کرد تا با اندازه اسمي لوله اي که کاهش به آن انجام مي شود مطابقت داشته باشد. اين کاهش مي تواند کاهش رزوه ها يا کاهش جوش باشد. فلنج هاي کور توپي بالا اغلب با اتصالات NPT عرضه مي شوند که امکان نصب اتصالات تست فشار را فراهم مي کند. با در نظر گرفتن عواملي مانند فشار داخلي و بارگذاري پيچ، فلنج هاي کور توپي بالا بيشترين فشار را در بين انواع فلنج ها دارند، به ويژه در اندازه هاي بزرگتر.

فلنج هاي دنده ای

انواع فلنج فلنج دنده ای به نام فلنج رزوه‌دار نيز شناخته مي‌شود و عبارت است از داشتن رزوه‌اي در داخل سوراخ فلنج که با رزوه نر مطابق روي لوله روي لوله قرار مي‌گيرد و اين فلنج‌ها بيشتر در خدمات شهري مانند هوا و آب استفاده مي‌شوند. فلنج پيچ اغلب براي نيازهاي قطر کوچک و فشار بالا استفاده مي شود. فلنج هاي پيچ دار با هاب داراي الزاماتي از ۱/۲ “تا ۲۴” هستند. کلاس فشار: کلاس ۱۵۰ تا کلاس ۲۵۰۰، PN 2.5 تا PN 250 و نماي: RF / RTJ

فلنج هاي پيچ در سوراخي که با رزوه خارجي لوله مطابقت دارد رزوه مي شوند. فلنج هاي پيچ دار براي لوله هاي رزوه دار خارجي استفاده مي شوند. مزيت اين فلنج ها اين است که مي توان آنها را بدون جوش نصب کرد.

فلنج هاي صفحه اي

فلنج صفحه اي که اغلب به عنوان فلنج هاي تخت شناخته مي شود، داراي يک سطح واشر در همان صفحه با سطح دايره پيچ است. به آن فلنج با صورت مسطح نيز مي گويند. کاربردهايي که از فلنج هاي صفحه تخت استفاده مي کنند، اغلب مواردي هستند که در آنها ريخته گري از فلنج جفت يا اتصالات فلنجي ساخته مي شود. فلنج هاي صفحه صاف زماني استفاده مي شوند که فلنج هاي ضد فلنج صفحه صاف باشند. اين حالت در ابتدا اتفاق مي افتد
y هنگام اتصال به تجهيزات چدن، شيرآلات و تخصص ها. ASME B31.1 بيان مي‌کند که هنگام اتصال فلنج‌هاي چدني صفحه تخت به فلنج‌هاي فولاد کربني، سطح برجسته فلنج فولاد کربني بايد برداشته شود و به يک واشر تمام وجهي نياز است.

نوع و پايان رو به فلنج:

صورت صاف

انواع فلنج در همان صفحه، فلنج Flat Face داراي يک سطح واشر به عنوان سطح دايره پيچ است. کاربردهايي که از فلنج هاي صورت صاف استفاده مي کنند، اغلب مواردي هستند که در آنها ريخته گري از فلنج جفت يا اتصالات فلنجي ساخته مي شود. فلنج فولادي تخت به عنوان فلنجي گفته مي‌شود که صاف ماشينکاري شده است و داراي صفحه برآمده رج مانند يا فلنج مفصلي از نوع حلقه نيست. سطح صاف فلنج مسطح شل اجازه تماس کامل بين واشر و کل سطح مات را مي دهد.

فلنج هاي صفحه صاف را هرگز نبايد روي فلنج هاي صفحه اي مرتفع پيچ کنيد. ASME B31.1 بيان مي‌کند که هنگام اتصال فلنج‌هاي چدني سطح صاف به فلنج‌هاي فولادي کربني، سطح بالا روي فلنج فولاد کربني بايد برداشته شود و يک واشر تمام وجه لازم است. فرم صفحه فلنج به تمام کاربردهايي اطلاق مي شود که در آن از چدن و ??ساير مواد شکننده براي توليد تجهيزات و شيرها استفاده مي شود. براي فلنج هاي “Flat Face” فقط بايد از واشرهاي Full Face استفاده شود. اين تضمين مي کند که دو فلنج جفت شده در تماس کامل و مساوي باشند.

فلنج هاي صورت برجسته

فلنج Raised Face رايج ترين نوع مورد استفاده در کاربردهاي کارخانه فرآيند است و به راحتي قابل شناسايي است. به اين دليل که سطوح واشر بالاتر از سطح دايره پيچ و مهره قرار گرفته است، به آن صورت بالا کشيده مي گويند. براي تمام فلنج هاي فولادي فورج شده مانند ماشين آلات و شيرها، اين شکل از ماسک فلنج معمولا استفاده مي شود. ترکيب گسترده اي از طرح هاي واشر را مي توان در فلنج هاي صورت Raised استفاده  کرد. اين ترکيبات همچنين مي تواند شامل ورقه هاي حلقه مسطح و اجزاي فلزي مارپيچي و ژاکت دوتايي باشد.

فلنج هاي صورت برجسته براي متمرکز کردن فشار بيشتر بر روي ناحيه کوچکتر واشر و در نتيجه افزايش قابليت مهار فشار اتصال استفاده مي شود. سوراخ هاي پيچ در ناحيه حلقه بيروني براي آن فلنج ها يافت مي شود. تنظيم “حرکت” بين ارتفاع دو حلقه کمک مي کند تا نيروي بيشتري به ناحيه واشر اعمال شود، در نتيجه هنگامي که يک واشر وصل مي شود و پيچ ها نصب مي شوند و مي چرخند، مهر و موم قوي تري ايجاد مي کند. بر اساس کلاس فشار، صفحه فلنج يا ۱/۱۶ اينچ يا ۱/۴ اينچ ANSI 300 و پايين تر داراي يک صفحه ۱/۱۶ اينچي برآمده است، و ANSI 400 و بالاتر داراي يک صفحه برآمده ۱/۴ اينچي است.

فلنج هاي مفصل حلقه اي (RTJ)

انواع فلنجفلنج هاي مفصل حلقه (RTJ) داراي شيارهايي هستند که واشرهاي حلقه فولادي را به صورت خود برش مي دهند. هنگامي که پيچ‌هاي خم شده، واشر بين فلنج‌ها را به درون شيارها فشار مي‌دهند، فلنج‌ها واشر را مي‌بندند (يا به هم مي‌پيوندند) و تماس نزديکي را در شيارها ايجاد مي‌کنند و يک اتصال فلز به فلز ايجاد مي‌کنند. معمولاً از فلنج هاي Ring Style Joint در سيستم هاي بالاي ۴۲۷ درجه سانتي گراد با فشار زياد و دماي بالا استفاده مي شود. يک فلنج RTJ با يک شيار حلقه اي که در آن ماشين کاري شده است ممکن است داراي صورت برجسته باشد. صورت برآمده به عنوان هيچ يک از اجزاي ابزار آب بندي عمل نمي کند. وجه هاي بلند فلنج هاي متصل و سفت شده ممکن است براي فلنج هاي RTJ که با واشرهاي حلقه مهر و موم مي شوند با يکديگر تماس داشته باشند.

براي اينکه اين اتفاق بيفتد، ماده واشر حلقه حلقه بايد ضعيف تر (قابليت شکل پذيرتر) از ماده فلنج باشد. واشر کرنش شده قادر به تحمل بار اضافي در اين حالت فراتر از کشش پيچ نخواهد بود، لرزش و حرکت نمي تواند بيشتر واشر را ترک کند و ولتاژ اتصال را کاهش دهد. نوع R با قسمت هشت ضلعي رايج ترين واشر RTJ است، زيرا مهر و موم بسيار قوي را تضمين مي کند. با اين وجود، سبک “شيار ساده” تشخيص مي دهد که هر دو واشر RTJ داراي يک قسمت هشت ضلعي يا بيضي هستند.

فلنج هاي شيار و زبانه

فلنج هاي Groove و Tongue بايد متناسب با گوش هاي Tongue و Groove باشند. يک طرف فلنج داراي يک حلقه برجسته (زبان) است که روي صفحه فلنج ماشين کاري شده است در حالي که فلنج جفت داراي يک فرورفتگي (Groove) مربوطه است که در دماغه آن ماشين کاري شده است. هر دو نوع بزرگ و کوچک روکش هاي زبانه و شيار استاندارد شده اند. اينها از نر و ماده متفاوت هستند زيرا قطرهاي داخلي زبانه و شيار به پايه فلنج نمي رسد و در نتيجه واشر را روي قطر داخلي و خارجي آن نگه مي دارد. اينها معمولاً روي کلاهک هاي سوپاپ و روي پوشش هاي پمپ يافت مي شوند.

اتصالات زبانه و شيار نيز از اين جهت که به صورت خود تراز هستند و به عنوان يک بافر الاستيک عمل مي کنند، داراي مزيت هستند. مفصل روسري نقطه بارگذاري را در راستاي مفصل نگه مي دارد و نيازي به فرآيند ماشينکاري فشرده ندارد. صفحات فلنج خاصي مانند RTJ، T و G، و F و M نبايد پيچ ??شوند. اين به اين دليل است که سطوح لمسي روي هم قرار نمي گيرند و واشر وجود ندارد که يک نوع از يک طرف و نوع ديگري از طرف ديگر داشته باشد. فلنج هاي Groove & Tongue در کاربردهاي کم فشار و غير بحراني براي اتصال ساير اجزاي Groove & Tongue استفاده مي شود.

فلنج نر و ماده

فلنج‌هاي نر و ماده نوعي فلنج هستند که مي‌خواهند با يکديگر هماهنگ شوند. يک صفحه فلنج در اين تغييرات داراي ناحيه اي است که فراتر از صفحه فلنج معمولي امتداد دارد. اين فلنج است
به نام مرد فلنج جفت يا فلنج ديگر، در طرف ديگر، داراي فرورفتگي مشابهي است که در بيني خود ماشين کاري مي شود. اين فلنج جفت گيري فلنج Woman ناميده مي شود

فلنج ها نيز بايد با اين فرم هماهنگ باشند. هر فلنج صورت داراي ناحيه اي است که فراتر از سطح معمولي فلنج (نر) امتداد دارد. فلنج ديگر يا فلنج جفتي داراي يک فرورفتگي مربوطه (ماده) است که در وجه آن ماشين کاري شده است.

صورت زنانه بايد ۳/۱۶ اينچ طول داشته باشد، صورت مردان بايد ۱/۴ اينچ عرض و هر انتهاي آن صاف باشد. قطر بيروني صورت زن براي يافتن و حفظ گاز مورد استفاده قرار مي گيرد. در واقع ۲ نسخه وجود دارد. فلنج هاي M&F متوسط ??و فلنج هاي پهن M&F.

فلنج هاي نر و مادگي توانايي هاي آب بندي، موقعيت يابي قابل اطمينان تر و فشرده سازي خاص مواد آب بندي، استفاده از ساير مواد آب بندي موثرتر و مواد آب بندي پيشرفته (O-rings) را بهبود بخشيده اند.

انواع مختلف استاندارد بين المللي فلنج:
فلنج هاي ASME B16.5

استاندارد ASME B16.5 فلنج هاي لوله فولادي NPS 1/2 تا NPS 24 متري / اينچ و اتصالات فلنجي در کلاس فشار ۱۵۰ تا کلاس ۲۵۰۰ را پوشش مي دهد. اين شامل سطوح فشار- دما، اجزاء، طول ها، تحمل ها، نام گذاري، اندازه گيري و روش ها مي شود. تعيين دهانه براي اتصالات فلنجي و فلنج لوله. براي سازه هاي لوله کشي از دو فلنج بسيار حياتي مانند فلنج گردن جوش و فلنج کور به طور گسترده استفاده مي شود. قابليت تعويض براي کلمه “B16.5” يا “B16 5” استفاده مي شود که با همان هنجار مطابقت دارد. با اين حال، ASME B16 5 معمولي (ANSI B16 5)، تنها داراي اندازه‌گيري تا ۲۴ اينچ است.

استاندارد فعلي و استاندارد ASME B16.5 است. ANSI B16.5 در صنعت lingo رايج است و هنوز هم به طور گسترده توسط معماران، مهندسان، توليد کنندگان و تامين کنندگان استفاده مي شود. اگرچه استانداردهاي ANSI B16.5 از نظر فني وجود ندارد، اما به عنوان روشي متفاوت براي گفتن ASME B16.5 درک شد.

فلنج ANSI B16.47

ANSI B16.47 (فلنج هاي فولادي با قطر بزرگ) استانداردي براي فلنج هاي لوله هاي فولادي با قطر NPS 26 تا NPS 60 است. با اين وجود، ANSI B16.47 معمولي به دو فلنج Blind Flange و ANSI B16.47 Series A و ANSI B16.47 B فلنج Weldneck تقسيم مي شود. فلنج API 605 قبلاً به عنوان فلنج سري B نيز شناخته مي شد. اصطلاحات B16.47 يا B 16 47 يا ANSI B 16 47 قابل تعويض هستند و مطابق با همان استاندارد هستند.

آخرين نسخه اندازه‌گيري‌هاي متريک و اينچي و امتيازات را بر حسب واحد ارائه مي‌کند. MSSSP-44: فلنج هاي خط لوله فولادي و API 605: ANSI B16.47 با فلنج هاي فولادي کربني با قطر بزرگ نصب شده است. بنابراين، فلنج هاي MSS SP-44 به عنوان فلنج هاي ANSI B16.47 سري A شناخته مي شوند، در حالي که در اين استاندارد، فلنج هاي API 605 به عنوان فلنج هاي ANSI B16.47 سري B شناخته مي شوند. استاندارد ANSI B16.47 شامل الزامات فشار-دما، قطعات، ابعاد، تلرانس ها، علامت گذاري و بررسي فلنج هاي لوله در اندازه هاي NPS 26 تا NPS 60 و در طبقه بندي درجه هاي ۷۵، ۱۵۰، ۳۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰ و ۹۰۰ براي بزرگتر است. اندازه ها

فلنج BS 10

استاندارد بريتانيا BS10، ۱۹۶۲، سيلندرها، لوله‌ها و اتصالات فلنج و پيچ و مهره استاندارد است. در ميلي متر، اندازه فلنج BS 10 شامل فلنج هاي باس، ساده، يکپارچه ريخته گري يا اچ شده، و فلنج هاي جوشکاري گردني، در فلنج ها مطابق جدول BS10 است. اگرچه جدول فلنج هاي لوله BS 10 منسوخ شده است، نمودار فلنج BS 10 براي دهانه هاي سبک، فلنج هاي فولادي ضد زنگ ارزان، هنوز در حال استفاده است. اين فلنج هاي نوع BS 10 را مي توان از فلزات سنگين و آلياژهايي مانند فولاد ضد زنگ، فولادهاي کربني، آلياژهايي مانند عناصر مانند نيکل، مس و غيره ساخته شد.

فلنج هاي BS 10 هم به دليل قابليت اطمينان و هم عملکرد عالي شناخته شده اند و آنها را به يکي از مقرون به صرفه ترين راه حل هاي موجود تبديل مي کند. فلنج هاي گردني BS 10 هم در شرايط دماي بالا و هم در فشار بالا عملکرد خوبي دارند. فلنج هاي ميز d BS 10 نيز ممکن است از گريدهايي مانند فولاد ضد زنگ دوبلکس و سوپر دوبلکس بر اساس کاربرد نهايي قطعه ساخته شوند.

فلنج هاي DIN

مؤسسه آلماني استانداردسازي Deutsches Institut für Normung (DIN) سازمان استاندارد ملي آلمان است و نهاد رسمي وابسته ISO است. فلنج هاي DIN يک انجمن ثبت شده آلماني مستقر در برلين است که براي فلنج هاي تقسيم بندي شده است. در حال حاضر حدود سي هزار استاندارد DIN وجود دارد که تقريباً هر حوزه فناوري را پوشش مي دهد. فلنج DIN بيشتر در کشورهاي اروپايي مشخص مي شوند.

فلنج هاي استاندارد DIN از اندازه گيري هاي متريک (ميلي متر و بار) براي اندازه گيري اندازه و فشار شير و فلنج استفاده مي کنند. شرکت هاي اروپايي معمولاً از استاندارد DIN براي فلنج ها استفاده مي کنند، حتي اگر توليد در ايالات متحده انجام شود. فلنج DIN گستره وسيعي دارند و بيش از ۳۰۰۰۰ استاندارد فلنج DIN پوشش جامعي را براي محصولات مختلف از انواع فلنج ها و فناوري ها ارائه مي دهد. مشخصات DIN فلنج ها شامل اعداد DIN از ۱۵،۲۰، ۲۵، ۳۲، ۴۰، ۵۰، ۶۵، ۸۰ و غيره تا ۲۰۰ مي باشد.

فلنج EN 1092-1

EN 1092-1 بسط استاندارد مشخصات بريتانيا است. اين جايگزين قطع مي شود
d BS EN 1092-1. در EN 1092-1 از BS. يک محدوده متريک اروپايي شامل اندازه فلنج هاي دايره اي از اندازه DN 10 تا ۴۰۰۰ و نام گذاري هاي ۲، ۵ و ۱۰۰ PN. اين استاندارد اتحاديه اروپا مشخصات فلنج هاي فولادي دايره اي را از DN 10 تا DN 4000 در عناوين PN از PN 2,5 تا PN 400 و اندازه گيري هاي اسمي تعريف مي کند.

مشخصات شکل فلنج و سطوح آن، طول ها، تحمل ها، رزوه ها، اندازه پيچ و مهره ها، بافت سطح، برچسب زدن، پارچه ها، سطوح فشار / دما، و وزن فلنج را مشخص مي کند. EN 1092-1 Form 01 pn10 فلنج براي صنايع خام، زغال سنگ، پتروشيمي و صنايع وابسته در انواع مواد و اندازه هاي زير رسوب يا قابل استفاده است. اجزاي مورد استفاده براي توليد فلنج هاي EN 1092-1 فولاد کربني هستند: A105، SS400، SF440، RST37.2، S235JRG2، P250GH، C22.8. اينها همچنين از گريدهاي استیل توليد مي شوند: F304 F304L F316 F316L 316Ti و غيره.

فلنج BS 4504

فلنج‌هاي BS 4504 تحت يک مقياس متريک بريتانيايي هستند که شامل فلنج‌هاي مدور بين PN 2.5 و PN 40 براي سيلندرها، سوپاپ‌ها و اتصالات، از جمله فلنج‌هاي اندازه‌گيري DN است. قبل از آن به عنوان BS 4504: 1969 شناخته مي شد. اين فلنج ها براي استفاده در شرايط سخت، به ويژه براي کاربردهاي کم فشار در بخش روغن ايده آل هستند. يک استاندارد متريک اروپايي که مشخصات فلنج هاي دايره اي را پوشش مي دهد از اندازه DN 10 تا ۴۰۰۰ و تعيين هاي ۲، ۵ و ۱۰۰ PN متغير است.

فلنج هاي BS 4504 از استانداردهاي ANSI B16.5، ANSI B16.47، ANSI B16.36 تشکيل شده اند. آنها همچنين شامل اعداد DIN مانند DIN2527، DIN2566، DIN2573، DIN2576، DIN2641، DIN2642 هستند. اين فلنج هاي BS 4504 در صنايعي مانند صنايع کود شيميايي، صنايع مبدل حرارتي، صنايع ابزار دقيق و صنايع حرارتي هسته اي يافت مي شوند.

فلنج هاي استاندارد JIS

استانداردهاي JIS استانداردهاي صنعتي ژاپن هستند که براي فعاليت هاي صنعتي در ژاپن استفاده مي شود. اين توسط کميته غرفه هاي صنعتي ژاپن (JISC) هماهنگ شد. انجمن استاندارد ژاپن (JSA) قبلاً به METI وابسته بود که اکنون يک بنياد مستقل است. اين برنامه‌هاي متنوعي در رابطه با استانداردهاي ژاپني و خارجي در ذهن دارد. فلنج هاي استاندارد JIS تحت بخش JIS-B قرار مي گيرند و بر اساس ابعاد مختلفي که در آنها ساخته مي شوند طبقه بندي مي شوند.

اين انواع فلنج هاي استاندارد صنعتي ژاپني به بخش هايي مانند JIS5k، JIS10K، JIS15K، JIS20K طبقه بندي مي شوند. فلنج هاي JIS B2200 K با جايگزيني K با يکي از دسته هاي ذکر شده در بالا مانند ۵K، ۱۰K، ۱۵K و ۲۰K تعريف مي شوند. ابعاد هر فلنج به دسته يا انواع فلنج ها بستگي دارد.