بال اسكرو

بال اسكرو(ball screw)چيست؟

بال اسکرو ball screw چيست :يك وسیله ای مکانیکی كه برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی در صنعت به ويژه در دستگاه هاي CNC و ماشين آلات صنعتي به كار مي رود.

از مزاياي بال اسكرو اصطكاك پايين آن مي باشد كه بسيار مورد توجه مصرف كنندگان قرار گرفته و جايگزين ليد اسكرو شده. براي مواقعي كه دقت بالا لازم است بسيار مناسب است.
ساختار ظاهری بال اسکرو شبیه یک مجموعه پیچ و مهره است که گوی به عنوان مهره و شفت رزوه شده به عنوان پیچ عمل می کند.

در مهره بال اسكرو ball nut، ساچمه ها درون شيار هاي موجود در مهره جاي گذاري شده اند. شيار هاي موجود در مهره بايد مطابق بر شيار هاي شفت با همان پيچ قرار بگيرند تا حركت به درستي ايجاد شود.
شفت رزوه دار مارپیچی، مسیر حرکت ساچمه هایی را فراهم می سازد که قسمت لغزنده بال اسکرو (مهره) بر روی آنها به حرکت در می آید.

گوی يا مهره در بال اسکرو به گونه ای ساخته شده است که امکان چرخش ساچمه ها را در داخل خود فراهم می سازد. به طوری که در مدت حرکت گوی بر روی شفت، ساچمه ها در داخل گوی به گردش در می آیند.
به دليل وجود سيستم بازگشت ساچمه درون مهره بال اسکرو، بال اسكرو از ليد اسكرو بزرگتر مي باشد.

بال اسکروها علاوه بر اینکه در برابر اعمال بارهای فشاری مقاومت می کنند، می توانند با کمترین اصطکاک داخلی کار کنند. با توجه به اینکه این ابزار باعث ایجاد تلرانس های دقیق می شود، در موقعیت هایی که دقت های بالایی لازم است مناسب هستند.
بال اسکروها در عین کاهش اصطکاک، می توانند با مقداری پیش بار کار کنند که باعث حذف لقی بین ورودی (چرخش) و خروجی (حرکت خطی) است.

 

مهره بال اسكرو ball nut

مهره بال اسكرو ball nut مهم ترين قسمت بال اسكرو مي باشد.بال اسكرو ها از نظر مهره به دو دسته بال اسكرو با مهره هاي يك پارچه و بال اسكرو با مهره هاي دو تكه تقسيم بندي مي شوند.
در تمام مهره هاي بال اسكرو چندين شيار براي تماس ساچمه ها با پيچ يا شفت كه باعث درگيري پيچ و مهره با هم مي شود،وجود دارد.

بدين صورت فضاي خالي بين پيچ و مهره با ساچمه ها پر مي شود. نكته مهم در اين شيار ها وجود قسمت هايي براي استراحت و سيستم بازگشت ساچمه ها، كه ساچمه ها با يك دور چرخش به دور پيچ، در آنجا براي چند لحظه توقف مي كنند تا حرارت تا حرارت خود را از دست داده و دچار تنش حرارتي نشود. اين سيستم مي توانند درون و يا بيرون مهره بال اسكرو طراحي شوند. بال اسكرو از نظر نحوه مهار، به دو گروه بال اسكرو هاي يك سر مهار يا دو سر مهار تقسيم بندي مي شوند.

 

کاربرد بال اسكرو

از بال اسكرو در هواپیما و موشک برای كنترل حركت سطوح، و به ویژه در پرواز الکتریکی با سیم و فرمان خودرو برای انتقال حرکت چرخشی از یک موتور الکتریکی به حرکت محوری رینگ فرمان استفاده می شود. همچنین از آنها در ماشین آلات، روبات ها و تجهیزات مونتاژ با دقت بالا استفاده می شود. این ویژگی زمانی لازم است که از آنها در سیستم های کنترل حرکت کامپیوتری نظیر ماشین ابزار CNC و کاربردهای حرکت بسیار دقیق (مانند wire bonding) استفاده می شود.

اصطکاک کم در بال اسکروها بازده مکانیکی بالایی را در مقایسه با دیگر ابزارها فراهم میکند. یک نمونه بال اسکرو در مقابل بازده ۵۰ درصدی یک لید اسکرو (پیچ انتقال قدرت ساده) با همان ابعاد، می تواند ۹۰ درصد بازدهی داشته باشد.

 

شفت بال اسکرو ممکن است از طریق نوردکاری که پر بازده، کم دقت، ارزان و محصول حاصل از آن از دیدگاه مکانیکی مقرون به صرفه است، ساخته شده باشد. بال اسکروهای نوردکاری شده دارای دقت چند هزارم اینچ در یک فوت هستند.

مشخصات بال اسكرو

جنس پيچ بال اسكرو از فلزات مقاوم تهيه مي شود تا در برابر سایش مقاوم باشد.
براي شناخت مشخصات فني بال اسكرو بايد به مدل و مد شناسايي آن توجه شود. از جمله اين مشخصات مي توان به قطر بال اسكرو، سختي، مقدار بار پايه ديناميكي و استاتيكي، تعداد دوران، دقت و سرعت حركت خطي اشاره كرد.