انتخاب بلبرینگ مناسب

هر یک از انواع بلبرینگ‌ها مشخصه خاصی را ارایه می‌دهند که این مشخصه تعیین کننده کاربرد خاص همان بلبرینگ است. به عنوان مثال بلبرینگ شیار عمیق برای نیروهای شعاعی همانند نیرو‌های محوری مناسب است. آنها همچنین دارای اصطکاک کم بوده و دقت بالایی را در حرکت نشان می‌دهند. بنابراین آنها برای موتورهای الکتریکی کوچک مناسب هستند.
بلبرینگ های کروی و حلقوی غلتکی می‌توانند بار‌های سنگین را حمل کرده و همچنین خاصیت خود تنظیمی دارند. این خصوصیات آنها را برای کاربردهای مهندسی که در آن نیروهای زیاد و انحراف و ناراستایی در شفت‌ها وجود دارد، مناسب می‌سازد.
در اکثر کاربرد ها، بسیاری از عوامل باید در انتخاب بیرینگ‌ها در نظر گرفته شود؛ بنابراین برای انتخاب بلبرینگ ها نمی‌توان یک قانون کلی ارایه کرد. اطلاعات جمع آوری شده در این متن معرفی کننده فاکتور های مهم در انتخاب و استاندارد سازی بلبرینگ ها معرفی می‌شود که می‌توانند در انتخاب مدل صحیح کاربر را یاری کنند. از جمله عوامل مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
فضای کاری
بار
ناهمراستایی
دقت
سرعت
راه‌اندازی آسان
سفتی
جابجایی محوری
نصب و پیاده سازی
آب‌بند داخلی
مرور جامع بر روی انواع بلبرینگ ها، ویژگی‌های طراحی و مناسب بودن آنها برای نیاز‌‌های کاربردی، در جدول زیر ارایه شده است.جدول ارایه کننده اطلاعات سطحی از انواع بلبرینگ است. محدودیت سمبل‌ها مانع از ارایه اطلاعات کامل در مورد انواع بیرینگ‌ها شده است.
به رغم محدودیت جدول ارایه شده، این شکل می‌تواند روش مناسبی را برای انتخاب بیرینگ ارایه دهد. این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که هزینه نصب بلبرینگ و همینطور موجود بودن آن نیز بر روی انتخاب نهایی تاثیرگذار است.
معیار‌‌‌های مهم دیگری که باید در طراحی بیرینگ مد نظر قرار داده شود شامل ظرفیت حمل بار، طول عمر، اصطکاک و سرعت مجاز، لقی داخلی یا پیش‌بار آن، روغن‌کاری و آب‌بندی آن است که در کاتالوگ‌های مجزا بررسی شده است. محصول کامل در کاتالوگ ها نشان داده نمی‌شود. کاتالوگ ها و بروشورهای خاص موجود برای بیرینگ‌ها را می‌توان با ایجاد ارتباط با تولید کننده بدست آورد.
راهنمای جدول
جدول زیر تنها یک کمک کلی برای انتخاب بیرینگ مناسب انجام می‌دهد، لذا برای یک انتخاب شایسته تر نیاز است تا به اطلاعات دیگر نیز اشراف داشته باشید.
علامت ها
تعریف علامت‌های موجود در جدول به شرح زیر می‌باشد.
+
++
+++
دو طرفه
یکطرفه
غیر قابل استفاده
ضعیف
نسبتا خوب
خوب
عالی
طراحی
تعریف اعداد موجود در جدول به شرح زیر می‌باشد.
۵
۴
۳
۲
۱
جدا شدنی
جدا نشدنی
خود تنظیم
آب‌بند شده
مخروطی
شاخصه ویژه
۱۲
۱۱
۱۰
۹
۸
۷
۶
با سختی بالا
دقت بالا
سرعت بالا
بار لحظه‌ای
بار ترکیبی
منحصرا بار محوری
منحصرا بار شعاعی
۱۹
۱۸
۱۷
۱۶
۱۵
۱۴
۱۳
تغییر مکان محوری
بدون مکان‌یابی چیدمان بیرینگ
مکان‌یابی چیدمان بیرینگ
جبران مشکلات همترازی
جبران نامیزان در عملیات
اصطکاک کم
کم صدا