بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ (به انگلیسی: Ball bearing) یا یاتاقان توپی گونه‌ای از چرخنده از خانواده یاتاقان‌ها هستند که کاربرد وسیعی در ابزارهای مختلف مانند هر چیزی که می‌چرخد و دیسک‌های سخت رایانه و اسکیت‌ها و صنایع بزرگ و خودروها و موتورها و … دارند. بلبرینگ‌ها می‌توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در جاهایی به کار می‌روند که بار به نسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایهٔ خارجی به گوی‌ها اعمال می‌شود. و از آنجا فشار به لایهٔ داخلی منتقل می‌گردد.

با توجه به کروی‌بودن گوی‌ها، نقطهٔ تماسشان با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود،(تماس به‌صورت خطی و یا نقطه ای) در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گوی‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن‌ها گردد، در اینگونه موارد می‌توان از یاتاقان‌های غلطکی یا یاتاقان‌های غلطکی مخروطی‌شکل استفاده کرد.

بلبرینگ‌های محوری

گونهٔ خاصی از بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های محوری نام دارند که برای سرعت‌های پایین در نظر گرفته شده‌اند و نمی‌توانند بارهای محوری شدید را تحمل کنند و از نمونه‌های کاربردها آن‌ها می‌توان به کاربردشان در میزهای گردان اشاره کرد.

بلبرینگ ها انواع مختلف بر اساس استفاده های گوناگونی دارند که هر کدام قابلیت تحمل بار مشخص محوری ، شعاعی و یا هر دو را دارا می باشند .

انواع بلبرینگ عبارتند از :

۱٫ بلبرینگ های شیار عمیق

۲٫ بلبرینگ های تماس زاویه ای

۳٫بلبرینگ های کف گرد : بلبرینگ های کف گرد یک ردیفه ، بلبرینگ های کف گرد دو ردیفه

۴٫ بلبرینگ های خود تنظیم

۵٫بلبرینگ ایگرگ : این نوع بلبرینگ ها  نوع تغییر شکل یافته بلبرینگ های شیار عمیق هستند.

رولبرینگ ها نیز از خانواده ی بلبرینگ ها می باشند با تفاوت اینکه قابلیت تحمل بار بیشتر و سرعت پایین ترین را دارند

انواع رولبرینگ عبارتند از :

۱٫رولبرینگ های استوانه ای ، رولبرینگ های استوانه ای کف گرد ، رولبرینگ های استوانه ای ضربدری ، برینگ های پرغلتک استوانه ای

۲٫رولبرینگ های سوزنی ، رولبرینگ های سوزنی با پوسته کشیده شده ،رولبرینگ های سوزنی کف گرد

۳٫رولبرینگ های مخروطی : رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه و رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه

۴٫رولبرینگ های بشکه ای ، رولبرینگ های بشکه ای کف گرد

بلبرینگ آخن